تفاوت نایلون و پلاستیک چیست

امروزه افراد در سر تا سر دنیا به صورت روزانه با نایلون و پلاستیک تماس دارند اگر هم اینک مشغول خواندن این مقاله هستید پس حتما علاقمند به دریافت اطلاعاتی در این باره هستید، در این مقاله سعی داریم ساختار پلاستیک و شباهت ها یا تفاوت های نایلون با  آن را بررسی کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

 

پلاستیک چیست؟

 پلاستیک به گروهی از مواد مصنوعی و یا نیمه مصنوعی اطلاق میشود که از فرایند پلیمریزاسیون یا بسپارش به دست می آید که برای هر دو این فرآیندها کاتالیزورهای ویژه ای استفاده میشود.

ساختار مواد پلاستیک شامل عناصری از قبیل کربن، نیتروژن، کلر، اکسیژن و گوگرد است. این عناصر از منابع طبیعی همانند هوا، نفت، ذغال سنگ و حتی گیاهان زنده به دست می آیند.

در  پلیمریزاسیون، مونومرهایی مثل پروپیلن و اتیلن به هم متصل شده و زنجیره‌ بلندی از پلیمر می ‌سازند. هر پلیمری ویژگی‌ها، ساختار و اندازه‌ خاص خودش را دارد که به انواع مختلف مونومرهای پایه‌ استفاده شده بستگی دارند

 

فرق پلاستیک و نایلون

 

انواع پلاستیک عبارتند از:

 

پلی اتیلین ترفتالات یا پلی ‌استر (PET یا PETE)

 پلی استر به دلیل این‌که می‌تواند جلوی نفوذ اکسیژن را بگیرد و از فساد مواد داخل پلاستیک جلوگیری کند، بیشتر برای بسته بندی نوشیدنی ها و غذا به کار می‌رود.

 

پلی اتیلن فشرده (HDPE)

در مقایسه با انواع دیگر پلاستیک، ماده‌ی خیلی خاصی محسوب می‌شود به علت فشردگی، ضخامت و استحکامی که دارد، از این پلاستیک برای کیسه‌های خوار و بار فروشی، بطری‌های مالت شیر، آب‌میوه و شامپو  استفاده می‌کنند.

 

پلی وینیل کلراید (PVC)

 پی وی سی دومین رزین پلاستیکی پر استفاده در جهان بوده که برای تولید اسباب بازی ،چسب زخم ،کیسه فریزر و بطری مواد شوینده کاربرد دارد. اما هم اکنون به علت تشخیص خطر تولید و دور ریز این ماده برای طبیعت جایگاه خود را از دست داده است.   

 

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)

پلی اتیلن‌ها که پراستفاده‌ترین پلاستیک‌های جهان هستند، این امر به علت داشتن ساده ترین ساختار شیمیایی در بین پلاستیک ها، فرآوری آسان و دسترسی ارزانی که دارند است.

 

پلی پروپیلن (PP)

پلی پروپیلن به علت داشتن مقاومت بیشتر در مقابل گرما  برای ظروف غذای گرم استفاده می‌شود. از نظر استحکام متوسط است و همچنین در صنعت تولید پوشک یک بار مصرف نیز استفاده میشود

 

پلی استیرن (PS)

از این پلاستیک برای تولید کارتن تخم مرغ، ظروف یکبار مصرف، بسته بندی و کلاه دوچرخه سواری استفاده می‌شود که برای بدن انسان مضر تشخیص داده شده و همچنین از نظر بازیافت امتیاز پایینی دارد.

 

ویژگی ترموپلاستیک‌ها

برخی ترموپلاستیک‌ ها گران و محکم هستند و گاها به جای فلز استفاده می‌شوند و برخی دیگر در محصولاتی که هر روزه با آن‌ها سر و کار داریم.  ترموپلاستیک‌ها ویزگی هایی از قبیل:

  • استحکام بالا
  • مقاومت در برابر گرما
  • خم نشدن
  • قابلیت بالا برای بازیافت
  • سبک بودن
  • و هزینه ی فرآوری پایین را دارا  هستند

 

فرق نایلون و پلاستیک چیست

 

تفاوت نایلون و پلاستیک چیست؟

 حال بنابر تعریف ذکر شده از پلاستیک و آشنایی با انواع و ویژگی های آن میتوان به این سوال پاسخ داد; نام اغلب پلاستیک‌ ها با پلی شروع می‌ شود، مثل پلی پروپیلن، پلی استیرن، پس میتوان گفت این اولین ویژگی مشترک پلاستیک ‌هاست. وجه شباهت دیگر پلاستیک‌ ها همانطورکه عنوان شد این است که از عناصر طبیعی موجود در طبیعت بدست می آیند مانند: کربن و هیدروژن و… .

همان طور که از  تعاریف عنوان شده متوجه شد ه اید، نایلون ماده ای بر پایه پلی اتیلن سبک است؛ گفته شد که پلی اتیلن‌ ها به علت ساختار شیمیایی ساده و فرآوری ارزان و ساده پر استفاده‌ ترین پلاستیک ‌های جهان هستند.

در انتها میتوان می توان نتیجه گرفت که نایلون یکی از فراورده ها و مشتقات پلاستیکی و محصولی بر پایه پلاستیک است که یکی از پر استفاده ترین آنها نایلون شیرینگ می باشد.

 

مراحل ساخت نایلون

در تولید نایلون گرانی و کمبود مواد اولیه از اصلی ترین مشکلات در زمینه تولید این ماده است. ما در آرمان نوین پلاستیک بستری برای تولید و فروش انواع نایلون فراهم آورده ایم ; برای اطلاعات خرید  و دریافت مشاوره با ما در تماس باشید. در این قسمت قصد داریم نحوه ی تولید نایلون به صورت کلی را توضیح دهیم .

در ابتدا ماده گرانول پلی اتیلن (که ماده اصلی بوده و  با دستورالعمل ها ی تولیدی هر کارخانه ترکیب شده و متفاوت است) وارد دستگاه اکسترودر شده و در داخل این ماشین با حرارت معینی ذوب می شود و به سمت جلو حرکت میکند. مواد مذاب درقسمت  انتهایی سیلندر به قالب حلقوی وارد شده و به صورت مایع از ماشین استخراج می شوند، سپس به وسیله بادی که از خرطوم های  اطراف اکسترودر میوزد  ماده  به دست آمده خنک می شود.

شدت باد وزشی بر مواد خارج شده تاثیر مستقیم بر روی عرض نایلون دارد. در این بخش برای رول کردن مواد مذاب توسط دستگاه، که دارای دو غلتک است مواد در ابتدا از غلتک بالایی عبور کرده و سپس به دلیل فرمان چشم الکترونی تعبیه شده در دستگاه به سمت غلتک پایینی کشیده میشوند.

 و در مرحله آخر نایلون  وارد کوره دوخت شده و اگر از نوع دسته دار باشد دسته ها به وسیله دستگاه اتوماتیک دوخته شده و به وسیله ی پانچ نصب میشوند و اگر از نوع ساده و برای مصرف خانگی باشد تنها یک طرف آن دوخته میشود و آماده ی عرضه در بازار فروش میگردد.

 

 عوامل موثر در قیمت نایلون و تشخیص کیفیت آنها

در حال حاضر رقابت در تولید به شدت بالا بوده و مرغوبیت اجناس ،استاندارد و به روز بودن خطوط تولید ، مهمترین نقش را در قیمت گذاری عمده انواع نایلون و پلاستیک دارد. عواملی همچون تحریم ها سبب بروز مشکلاتی در تهیه مواد اولیه شده و نوسانات بازار ارز سبب شده که قیمت گذاری این کالا در بستر اینترنت دشوار باشد ولی شما میتوانید برای دریافت مشاوره با متخصصین ما در تماس باشد.

کارخانه های تولیدی به همراه  نمایندگی های مجاز میتوانند تاثیر بسزایی در خرید ارزان و مستقیم  داشته باشند چرا که تعداد واسطه کم شده و محصول راحت تر در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد.

 اما باید توجه داشت برخی به خاطر کم کردن قیمت قطعی انواع نایلون ها به ترکیب گرانول های درجه دو رو آورده  و با نشان  درجه یک در بازار فروش عرضه می کنند که در این قسمت  برای تشخیص نایلون استاندارد به چند نکته اشاره می کنیم:

نایلون تولیدی با مواد درجه یک دارای شمار برگ بیشتر در کیلو خواهد بود. برخورداری مقاومت  بیشتر مواد درجه یک  نسبت به مواد ترکیبی درجه دو. کیسه های مرغوب الاستیک بهتر و بیشتری دارند. نایلون تولیدی با مواد درجه یک کاملا” شفاف و به مقدار مناسبی مقاوم است .

نظرات شما

هنوز کامنتی ثبت نشده است.

نیاز به نایلون دارید؟
یا میخواهید استعلام قیمت بگیرید؟

جهت درخواست استعلام قیمت از هرگونه از نایلون های تولید شده توسط آرمان نوین پلاستیک پارت، با ما تماس بگیرید.

درخواست استعلام قیمت