معرفی مواد اولیه تولید نایلون

مواد اولیه نایلون که از قدیم الایام یکی از پرمصرف ترین محصولات محسوب می شود، با تلاش و تحقیق دانشمندان برای تولید نایلون با پیوندهای مولکولی ساخته شد.

پس از آزمایش های فراوان، سرانجام توانستند ماده ای الاستیک تولید کنند که پس از سرد شدن بسیار موثر بود. امروزه نایلون به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما دارای انواع مختلفی است که هر کدام مواد اولیه متفاوتی دارند.

صنایع بسته بندی محصولات یکی از بخش های مهم و پر درآمد است. فرقی نمی کند که شما مغازه داشته باشید یا تولید کننده باشید در هر صورت برای عرضه محصولات خود به مشتریان حتما از نایلون و نایلکس استفاده می کنید. نایلون و نایلکس با توجه به ویژگی هایی که دارند در موارد مختلفی قابل استفاده هستند و از مواد اولیه نایلون خاصی تولید می شوند که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

با ما از آرمان نوین پلاستیک پارت همراه بمانید. یکی از مواردی که باعث فرق این دو محصول شده است مواد اولیه ای است که در تولید آنها به کار گرفته شده است.

 

مواد اولیه تولید نایلون چیست؟

مواد اولیه ای که در تولید نایلون به کار گرفته می شود مواد پلیمری هستند.

همانطور که می دانید اولین الیاف ساخته شده توسط بشر الیاف نایلون است. امروزه نایلون ها عضو جدا ناپذیری در زندگی ما محسوب می شوند که دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آنها مواد اولیه متفاوتی دارند اگر بخواهیم به چند نوع از آن ها بپردازیم برای مثال نایلون شیرینگ در صنعت بسته بندی به شدت کاربردی است یا اگر بخواهیم مثالی دیگر در این باره بزنیم نایلون کشاورزی بسیار مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و این نایلون به رشد گیاهان کمک و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری می کند.

  1. برای مواد اولیه تولید نایلون عموما از پلی اتیلن برای پلیمر استفاده می کنند.
  2. با ایجاد ترکیب میان گاز طبیعی و نفت خام، سنتز شیمیایی در اتلین رخ می دهد که در این اثر پلی اتیلن تولید می شود.
  3. پلی اتیلن ها به عنوان گروهی از مواد پلیمری دارای خواص فیزیکی و شیمیایی مشخصی هستند و به عنوان مواد اولیه تولید نایلون مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. بسیار رایج است که به کمک اضافه کردن برخی افزودنی ها به پلیمرها که جز مواد اولیه تولید نایلون محسوب می شود خواص آن ها را افزایش داده و آن ها را تقویت کرد.

 

1-min.jpg

 

نایلون از چه ماده ای بدست می آید؟

در تولید نایلون ها از مواد افزودنی برای افزایش شفافیت، ارتقای مقاومت کشسانی و تنظیم شبکه ساختاری استفاده می کنند. اما در جواب به این سوال میتوان گفت نایلون از نفت بدست می آید.

نایلون ها از دو ترکیب شیمیایی به نام اسید آدیپیک و هگزا متیلن دی آمین ساخته می شود.

هگزا متیلن دی آمین از کربن،هیدروژن و نیتروژن تشکیل شده است و ساختار اسید آدیپیک دارای کربن، هیدروژن و اکسیژن است. هر کدام از این موادی که نام برده  شده دارای شش اتم کربن هستند.

نایلون بعد از ساخته شدن، در دستگاه های مخصوص ذوب می شود و به شکل یک رشته نایلونی از ماشین بیرون می آید و رشته نایلونی سرد و به قطعات کوچکتر تقسیم می شود. برای تهیه الیاف نایلونی قطعات نایلون را ذوب کرده و از منافذ باریک یک تراشه فلزی به نام نخ ریس عبور می دهند. تارهای نازک و مذاب نایلون پس از خروج از نخ ریس در اثر تماس یافتن با هوا سخت می شوند و به صورت الیاف نایلونی درمی آیند.

الیاف نایلون دارای دوام بالایی هستند و در برابر پوسیدگی، فرسودگی و پاک کننده انواع روغن ها مقاوم هستند. نایلون مقدار کمی آب به خود جذب می کند و در برابر کش یافتن نیز مقاوم است و علاوه بر آن می تواند درجه حرارت زیادی را نیز تحمل کند و بسیاری از ترکیبات شیمیایی بر آن تاثیر نمی گذارند.

شاید الان ذهن شما درگیر این موضوع شده باشد که تفاوت نایلون و نایلکس چیست که ما در ادامه مطلب به آن اشاره کرده ایم پس با ما همراه باشید.

 

تفاوت نایلون و نایلکس

 

تفاوت نایلون و نایلکس

تفاوت نایلون و نایلکس را می توان از شکل ظاهری آن ها تشخیص داد. نایلکس ظاهری مات و خشک دارد که با لمس کردن آن مشاهده خواهید کرد که سر و صدای زیادی ایجاد می کند، اما در نایلون قضیه کاملا بر عکس است چون معمولا نایلون ها انعطاف پذیر و نرم هستند و سطحی شفاف و براق دارند که نور هم تا حدودی از آن ها عبور خواهد کرد و موقع استفاده از آن سرو صدای زیادی ایجاد نمی کنند.

پس نتیجه میگیریم هر کدام از انواع نایلون ها جنس و ابعاد مختلفی دارند برای مثال نایلون چسب دار خاصیت چسبندگی دارد که بر روی سطوح شیشه ای، سرامیکی و غیره قابل استفاده می باشد.

شاید خواندن این مقاله هم برایتان مفید باشد: چاپ تبلیغ بر روی نایلون

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم و راجع مواد اولیه تولید نایلون توضیح دادیم، نایلون نوعی فیلم دمشی است که از پلی اتیلن تولید می شود. نایلون ها از چهار عنصر کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تولید می شوند که با کنار هم قرار گرفتن این عناصر خاصیت نرم و انعطاف پذیری پیدا می کنند.

  • نایلکس از ترکیب نوعی پلی اتیلن سنگین و سبک ساخته می شود که ظاهر خشکی و مقاومی دارد.
  • میزان چقرمگی نایلکس ها در مقایسه با نایلون ها کمتر است.
  • تفاوت نایلون و نایلکس در ضخامت و ظاهر آن ها قابل تشخیص است

 

خرید اینترنتی نایلون

مجموعه آرمان نوین پلاستیک با سابقه ی چندین ساله تولید انواع نایلون از قبیل نایلون شیرینگ، نایلون استرچ، نایلون چسبدار و....بوده و آماده ی فروش و مشاوره به شما عزیزان در این عرصه می باشد. جهت اطلاع از قیمت نایلون مورد نظر خود با ما در تماس باشید.

نظرات شما

هنوز کامنتی ثبت نشده است.

نیاز به نایلون دارید؟
یا میخواهید استعلام قیمت بگیرید؟

جهت درخواست استعلام قیمت از هرگونه از نایلون های تولید شده توسط آرمان نوین پلاستیک پارت، با ما تماس بگیرید.

درخواست استعلام قیمت