روش کاشت پسته در نایلون

بیشتر درختان پسته را با استفاده از کاشت بذر پسته به عمل می آورند که رعایت یک سری از نکات در طی این فرآیند سبب افزایش تولید محصول و همچنین کیفیت بالای آن می شود. در زمین هایی با خاک و آب شیرین می توان پسته را به صورت مستقیم در زمین اصلی کاشت که این امر علاوه بر کاهش هزینه های کشت، میزان گیرایی و رشد نهال را نیز افزایش می دهد. در اراضی که دارای خاک و آب شور هستند توصیه می شود کاشت پسته در نایلون و پلاستیک انجام شود زیرا امکان دارد نهال ها و بذرهای تازه سبز شده به علت نمک موجود در خاک پژمرده شوند.

مجموعه ی آرمان نوین پلاستیک پارت تولید کننده انواع نایلون از جمله نایلون حبابدار، نایلون شیرینگ، نایلون استرچ و… در این مقاله سعی نموده است نکاتی در رابطه با روش کاشت پسته در نایلون ارائه دهد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

خصوصیات یک بذر پسته خوب

توجه داشته باشید که بذر پسته ی شما می بایست کاملا رسیده باشد، بذرهای نارس و کال مناسب نیستند.

پوست گیری بذر پسته باید به شکل طبیعی و با دست انجام شود زیرا چرخ های پوست گیر موجب آسیب به قدرت رویشی بذرها شده و جهت پوست گیری بذر مناسب نمی باشند.

خشک کردن بذر پسته باید با کمک آفتاب انجام شود زیرا دستگاه های خشک کن موجب از بین رفتن قدرت رشد پسته می شوند به علت این که عمل خشک کردن را با حرارت زیاد و در زمان کم به انجام می رسانند.

  • نکته: جهت تشخیص این موضوع که خشک کردن بذر به وسیله خشک کن یا آفتاب صورت گرفته است، می توان مغز پسته را میان انگشتان قرار داده و کمی فشار داد، اگر پوسته ای که روی مغز قرار دارد از مغز پسته جدا شود احتمال استفاده از خشک کن بسیار بالا بوده و از این رو بذر جهت کشت مناسب نمی باشد ولی اگر با اعمال فشار پوسته مغز جدا نشود به احتمال زیاد این بذر در دل آفتاب خشک شده و آماده ی کشت می باشد.

روش دوم جهت آگاهی از این موضوع توجه به رنگ پوسته استخوانی پسته می باشد، به طور معمول پسته ای که با استفاده از خشک کن، خشک شده است دارای رنگی سفید و پسته ای که با کمک آفتاب خشک شده است، کمی تیره می باشد.

 

نایلون کشت

 

از رقم هایی که شکل هندسی آن ها کشیده و بادامی است، استفاده کنید زیرا رقم های فندقی و کله قوچی که کروی و گرد می باشند مناسب بذر نیستند همچنین دقت داشته باشید که رقم انتخابی شما به عنوان بذر می بایست سبب بالا رفتن بازده مزرعه شما در آینده شده و دارای توجیه اقتصادی باشد . 

موردی دیگری که وجود دارد و باید به آن توجه شود مغز بدون آفت و کاملا سالم بذر می باشد دقت کنید که بذرهایی در نوک مغزشان سوراخ وجود داشته باشد یا مغز آن ها متلاشی شده باشد برای کشت مناسب نیستند.

پس از تهیه بذر مناسب با توجه به شرایط ذکر شده نوبت به تهیه گلدان پلاستیکی می رسد.

 

مهم ترین خصوصیات گلدان جهت کاشت نهال 

به علت رشد بسیار بالای ریشه نهال پسته بهتر است از گلدان هایی که ارتفاع آن ها زیاد است جهت کاشت استفاده شود.

  • نکته: به طور معمول درختان پسته دارای یک راست ریشه اصلی و چندین ریشه فرعی هستند که جمع آوری و گرفتن مواد غذایی مورد نیاز درخت از خاک به وسیله ریشه اصلی انجام می شود و هر گونه آسیب دیدگی در ریشه اصلی، موجب افت راندمان درخت می گردد بنابراین می بایست نقل و انتقال نهال های گلدانی با دقت بالایی انجام شود تا نوک ریشه اصلی صدمه ای نبیند.
  • نکته: پیش از رسیدن ریشه نهال به قسمت انتهایی گلدان باید آن را به زمین اصلی منتقل کنیم و این مورد را نیز باید در نظر بگیرید که نهال هایی که ریشه شان به قسمت انتهایی گلدان رسیده و ریشه دارای پیچ خوردگی است را نباید کاشت.

بهتر است از گلدان هایی که قطر آن ها 15 الی 20 سانتی متر می باشد استفاده شود؛ گلدان های دارای قطر بیشتر سبب ماندگاری هرچه بیشتر رطوبت در خاک می شوند و در این صورت نهال ها به مراتب کمتر با تنش آبی مواجه می شوند و هم چنین به علت ظرفیت بیشتری که گلدان در اختیار خاک قرار می دهد مواد غذایی بیشتری نیز در اختیار نهال قرار می گیرد.

قسمت انتهایی گلدان می بایست دارای چند سوراخ باشد تا علاوه بر خروج آب اضافه از مواردی نظیر خفگی نهال و لهیدگی بذر جلوگیری شود. پس از فراهم کردن بذر و پلاستیک نکاتی در رابطه با خاک وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

جهت سفارش هرگونه نایلون با چاپ دورنگ در کلیه ابعاد، استعلام قیمت و یا پیگیری بار با ما تماس بگیرید.

تماس با کارخانه

 

فروش نایلون حباب دار

 

 خاک مناسب برای کشت بذر در گلدان پلاستیکی

  • خاکی که عاری از باکتری های مضر و قارچ ها باشد جهت کاشت مناسب می باشد.
  • خاک رسی که دارای بافت سنگین باشد به علت نفوذ پذیری سخت در مقابل آب و سفت شدن سطح این خاک مناسب کاشت نهال نیست.
  • خاک هایی که دارای بافت سبک می باشند مانند ماسه های بادی جهت کاشت نهال مناسب نیستند به این علت که این نوع خاک ها قابلیت نگهداری رطوبت و آب را نداشته و مواد غذایی مورد نیاز جهت رشد نهال در آن ها موجود نمی باشد بنابراین برای تهیه ی خاک مناسب بهتر است مقداری خاک رس، ماسه و کود گاوی یا اسبی پوسیده شده را با یکدیگر مخلوط کرد.

 

کاشت بذر در گلدان

یکی از مزایای  کاشت بذر در گلدان، امکان جابجایی و انتقال گلدان هاست که با این ویژگی می توان نهال ها را از سرمای شدید زمستان و گرمای تابستان در امان نگه داشت و از همین رو می توان کشت را در تمام فصول سال انجام داد، با این وجود توصیه می شود در اوایل اسفند و فروردین کشت بذر در گلدان پلاستیکی انجام شود.    

 

کاشت نهال گلدانی در خاک شور

کاشت بذر به طور مستقیم در زمین اصلی که دارای خاک شور است، موجب پژمردگی بذرها می شود، به همین علت بهتر است بذرها در ابتدا داخل گلدان کاشته شده و پس از مدتی که نهال به اصطلاح جان گرفته و قدرت لازم را دارد آن را به زمین اصلی انتقال داد. کاشت مستقیم بذر در اراضی که دارای خاک شیرین هستند مانعی ندارد.

 

درباره شرکت آرمان نوین پلاستیک پارت

پیش از پرداختن به ادامه ی مطلب در این قسمت قصد داریم توضیحات بیشتری در رابطه با شرکت آرمان نوین پلاستیک تولید کننده نایلون نظیر نایلون استرچ، چسب دار، شیرینگ و... ارائه دهیم؛ این مجموعه با سابقه ی چندین ساله و درخشان در این عرصه توانسته است محصولات خوبی را روانه ی بازار کند، یکی از مزایای خرید از این مجموعه دریافت نایلون جهت تست می باشد تا شما کیفیت محصول را از نزدیک مشاهده کرده و با اطمینان و رضایت کامل اقدام به خرید کنید چرا که ما از مرغوبیت محصولات خود اطمینان کامل داریم، نکته ی دیگری که وجود دارد خرید مستقیم شما از کارخانه می باشد که در این صورت با حذف واسطه ها هزینه های شما کمتر خواهد شد. 

جهت سفارش هرگونه نایلون با چاپ دورنگ در کلیه ابعاد، استعلام قیمت و یا پیگیری بار با ما تماس بگیرید.

تماس با کارخانه

طریقه کشت پسته در گلدان پلاستیکی

پس از تهیه بذر، آن ها را شسته و اگر جسم خارجی درون آن ها باشد آن را خارج می کنند، همچنین بذرهایی که ترک خوردگی و له شدگی در مغز آن ها وجود دارد را خارج می کنند.

در مرحله ی بعد باید بذرها ضدعفونی شوند، که این عمل سبب از بین رفتن باکتری های مضر و قارچ هایی که لای درز و یا بر روی پوسته قرار دارند می شود؛ جهت ضدعفونی از قارچ کش ها استفاده می کنند، همچنین می توان از وایتکس شستشو هم به عنوان ضدعفونی کننده استفاده کرد؛ به این صورت که در وهله ی اول یک لیوان وایتکس را با ده لیوان آب مخلوط کرده و بذرها را به مدت ده دقیقه درون این ترکیب قرار داده و سپس آن ها را خارج کرده و با کمک یک صافی آبکش می کنند.

پس از ضدعفونی بذرها آن ها را به مدت دو شبانه روز درون آب قرار می هند و در طول این مدت هر چند ساعت آب را عوض می کنند؛ پس از خیساندن بذرها به مدت دو روز، آن ها را لای گونی و یا پارچه ای که توانایی حفظ رطوبت را دارد، قرار می دهند، در طول این مدت هر روز یک یا دو بار بذرها را با دست تکان می دهند تا اکسیژن بیشتری دریافت کنند و در این حین اگر بذری له شده بود آن را جدا می کنند. نگهداری بذرها در جای گرم سبب زودتر جوانه زدن آن ها می شود، دمای اتاق (چیزی حدود  25 الی 30 درجه) جهت این کار مناسب می باشد.

 

جوانه زنی بذر پسته

به طور کلی هفت تا ده روز زمان می برد تا بذرهای پسته جوانه بزنند. در این مدت زمان باید پارچه ای که درون آن قرار دارند مرطوب باشد، هنگامی که جوانه بذر به اندازه ای حدود نیم سانتی متر رسیده باشد، جهت کاشت در گلدان آماده است.

 

فروش نایلون شیرینگ

 

برای کاشت بذر داخل گلدان، ابتدا باید خاک از قبل آماده شده را را کف گلدان بریزیم به اندازه ای که حدود 7 تا 10 سانتی متر از سر گلدان خالی باقی بماند و سپس دو بذر جوانه زده را روی خاک داخل گلدان قرار دهید، در مرحله ی بعد روی بذرها حدود 2 سانتی متر خاک سبک (ماسه بادی) یا خاک اره بریزید.

  • نکته: به دلیل این که در پسته ریشه زودتر از ساقه رشد می کند بهترین حالت قرار دادن بذر  30 الی 40 درجه رو به پایین است به صورتی که جوانه رو به پایین باشد اگر جوانه رو به بالا کاشته شود ریشه پیچ خورده و نهال باید دور ریخته شود، این عمل تا حد زیادی موجب جلوگیری از پیچ خوردگی طوقه می شود.

گلدان ها را به شکل ردیفی و با نظم کنار یکدیگر بچینید و با ایجاد فاصله بین ردیف ها یک گذرگاه برای رفت و آمد آسان بسازید. در نظر داشته باشید که پس از قرارگیری گلدان ها در کنار یکدیگر بلافاصله باید به آن ها آب دهید.

برخی از نهالستان ها جهت راحتی امر، به اندازه ی ارتفاع گلدان زمین را حفر کرده و سپس گلدان ها را درون زمین قرار می دهند و با ساخت یک پشته دور تا دور گلدان ها، آن ها را به شکل غرقابی آبیاری می کنند.

  • نکته: اختلاف زیاد شوری آب گلدان ها  در مقایسه با آبی که در زمین اصلی به نهال داده می شود موجب پژمردگی و شوک نهال می شود، بنابراین بهتر است کیفیت آب تفاوت چندانی نداشته باشد.
  • نکته: بهتر است آبیاری در ساعات گرم روز انجام صورت نگیرد، هنگام عصر بهترین زمان آبیاری می باشد.
  • نکته: فشار بالای آب سبب لخت شدن ریشه ها و جابجایی نهال ها می شود، به همین دلیل استفاده از آبفشان توصیه می شود که موجب آبیاری سطح بیشتر همراه با فشار کمتر می شود.
  • نکته: دوره آبیاری به شرایط آب و هوایی بستگی دارد، اما در حالت کلی نهال ها به کم آبی واکنش نشان می دهند بنابراین باید به این موضوع توجه کرد.
  • نکته: آبیاری بیش از اندازه می تواند موجب فعال شدن برخی قارچ ها درون خاک  و هم سبب زرد شدن برگ نهال ها و لهیدگی مغز آن ها شود.

 

زمان مناسب جهت انتقال نهال های پسته به زمین اصلی

زمان مناسب برای انتقال نهال به زمین اصلی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه سنجیده می شود؛ اگر منطقه ای دارای یخبندان و زمستان های سرد باشد اواخر اسفند زمان خوبی جهت این جابجایی است به علت این که هوا کم کم رو به گرمی می رود.

ولی اگر منطقه ی مورد نظر فاقد یخبندان و زمستان های سرد است اواخر مهر و آبان زمان خوبی برای منتقل کردن نهال به زمین اصلی است. از مزایای جابجایی در این زمان می توان به وفق پیدا کردن ریشه ی نهال با خاک اشاره کرد که پس از اتمام زمستان و در اوایل بهار سبب رشد بیشتر نهال می شود.

  • نکته: عمق چاله برای کشت نهال می بایست حدود 50 تا 60 سانتی متر ارتفاع داشته باشد، همچنین باید قبل از قرار گیری نهال در چاله، ماسه را به همراه کود پوسیده شده دامی مخلوط کرده و سپس این ترکیب را در کف چاله بریزیم تا کف چاله در حدود 40 سانتی متر بالاتر بیاید که در این حالت چاله جهت کشت نهال آماده می باشد.
  • نکته: در زمان کاشت نهال داخل زمین اصلی نباید ساقه نهال پایین تر از سطح خاک قرار داشته باشد.
  • نکته: مورد دیگری که که در زمان کاشت نهال باید به آن توجه شود این موضوع است که پلاستیک (نایلون) گلدان را باید به طور کامل از پیرامون ریشه جدا کنیم تا ریشه فضای کافی برای رشد آزادانه داشته باشد، فقط باید مراقب بود که در زمان جداسازی پلاستیک توده خاک اطراف ریشه ی نهال از هم نپاشد.
  • نکته: به طور معمول پس از آبیاری نهال هایی که داخل خاک های رسی هستند، خاک دچار ترک شده و امکان دارد هوا از طریق این ترک ها به ریشه رسیده و سبب خشک شدن نهال شود که برای جلوگیری از این مشکل در اطراف نهال ماسه ریخته می شود.
  • نکته: نهال ها نسبت به میزان شوری خاک واکنش نشان می دهند و در صورت شوری زیاد دچار پژمردگی شده و رشدشان متوقف می شود به همین علت بهتر است از کاشت نهال ها در زمین های شور خودداری شود.

کاشت نهال ها در اراضی که خاک شور دارند می بایست در کف جوی انجام شود، به این دلیل که هنگام آبیاری، نمک موجود از کف جوی به قسمت حاشیه ای جوی هدایت می شود که در این حالت میزان شوری کف جوی کمتر خواهد بود.

در اراضی که دارای خاک شیرین هستند، می بایست کاشت نهال ها در محل داغ آب انجام شود زیرا در این صورت میزان آب کمتری در پیرامون طوقه نهال جمع می شود.

  • نکته: نماتد یکی از مهمترین آفاتی است که پسته در آب و خاک شیرین دچار آن می شود که با دور کردن آب و خاک از پیرامون طوقه درخت می توان از آن جلوگیری کرد.

نظرات شما

هنوز کامنتی ثبت نشده است.

نیاز به نایلون دارید؟
یا میخواهید استعلام قیمت بگیرید؟

جهت درخواست استعلام قیمت از هرگونه از نایلون های تولید شده توسط آرمان نوین پلاستیک پارت، با ما تماس بگیرید.

درخواست استعلام قیمت