معنی علائم روی نایلون، ظروف شیشه ای و انواع پلاستیک

اگر تا کنون به ته ظروف شیشه ای و یکبار مصرف و انواع نایلون دقت کرده باشید حتما متوجه علامت های درج شده بر روی آن ها شده اید. آیا برایتان این سوال پیش آمده که این علائم نشانگر چه چیزی هستند؟ بعضی از آن ها مربوط به قابلیت بازیافت و برخی دیگر نشانگر و هشدار دهنده در رابطه با شرایط نگهداری و موارد مصرف انواع ظروف و نایلون می باشند.

با شناخت و راهنمایی این علائم می توان در شرایط بهتری از محصول نگهداری کرد و از بروز خطرات احتمالی برای سلامتی جلوگیری کرد، همچنین می توانیم نقش خود را در برابر حفظ محیط زیست از طریق عملکرد بهتر در بازیافت این ظروف نیز ایفا کنیم. در این مقاله سعی کرده ایم معنی علائم حک شده در زیر انواع ظروف اعم از پلاستیکی و شیشه ای را برای شما شرح دهیم، با ما همراه باشید.

 

معنی اعداد و علائم نایلون و ظروف پلاستیکی 

با دقت در ظروف، بطری ها و بسته بندی هایی با جنس پلاستیک متوجه وجود یک آرم با شکل مثلث که حاوی یک سری حروف یا اعداد است، می شویم. آیا معنی این علامت را می دانید؟ در حالت کلی شکل مثلث نشانگر بازیافت است و هر یک از ضلع های این مثلث بیانگر مراحل بازیافت می باشد که شامل جمع آوری مواد، فرآیند ساخت و خرید کالاهای ساخته شده از مواد بازیافتی می شود.

حروف موجود در زیر هر یک از این مثلث ها بیانگر نوع پلاستیک استفاده شده در محصول می باشد،  هم چنین داخل هر مثلث عددی از 1 الی 7 درج شده است که این اعداد اطلاعاتی از مقدار بازیافت پذیری و زیست تخریب پذیری پلاستیک ها در اختیار ما می گذارند. هر چه مقدار این عدد کمتر باشد پلاستیک مورد نظر دارای قابلیت بازیافت بیشتر بوده و خطر کمتری برای برای محیط زیست دارد.

 

علائم روی نایلون و ظروف پلاستیکی

 

PET یا PETE با شماره یک: 

این پلاستیک قابلیت بازیافت تا نود درصد را دارا می باشد و به علت شفافیتی که دارد برای تولید بطری های آب و نوشابه کاربرد دارد. این پلاستیک تقریبا بی خطر بوده اما به علت تخلخل، ممکن است باکتری ها به درون آن نفوذ کنند لذا بهتر است از انواع بطری های ساخته شده از این دست یک بار استفاده شود و مایعات داغ درون آن ریخته نشود.

HDPE با شماره دو:

این نوع، پلاستیکی با رنگ کدر، سخت و سفت است و خطری نداشته و برای ساخت ظروف مواد شوینده نظیر مایع ظرفشویی کاربرد دارد. علارغم جنس خشکی که این پلاستیک دارد شکل گیری خوبی دارد و به سرعت و راحت بازیافت می شود.

PVC با شماره سه:

پلاستیکی منعطف و نرم است که برای ساخت لوله های پلاستیکی، بطری های روغن مایع و عایق سیم های برق استفاده می شود.

محصولات تولید شده از این پلاستیک قابلیت بازیافت دارند اما پس از بازیافت نباید از مواد اولیه آن ها در مصارف غذایی بهره برد زیرا این مواد در مقابل حرارت مواد مضری از خود منتشر می کنند، لذا نباید مواد غذایی گرم در ارتباط مستقیم با ین نوع پلاستیک باشند.

LDPE با شماره چهار:

اکثر ما همه روزه با این پلاستیک برخورد داریم. کیسه های نایلونی که استفاده می کنیم از جنس LDPE هستند که جزو پلاستیک های بی خطر محسوب می شود، اما در حالت معمولی قابلیت بازیافت ندارند از همین رو بهتر است کیسه های پارچه ای را جایگزین این محصول کنید.

PP با شماره پنج:

این ماده پلاستیکی بی خطر بوده و بازیافت پذیری بسیار خوبی نیز دارد، از همین جهت هنگام تماس با مواد غذایی داغ خطری برای مصرف کننده ایجاد نمی کند. ظروفی که اغلب دهانه گشاد دارند همانند ظرف ماست، ساخته شده از این نوع هستند.

PS با شماره شش:

این ماده که در اکثر مواقع برای تولید ظروف یکبار مصرف به کار برده می شود،. بازیافت پذیری سختی دارد و در مواجه با مواد غذایی داغ، سرطان زا و سمی می شود.

OTHER با شماره هفت:

سایر پلاستیک ‌ها همانند پلی آمید، پلی‌اورتان و آلیاژهای پلاستیکی در دسته OTHER قرار می گیرند که به طور معمول بازیافت ناپذیر هستند. استفاده از محصولات این گروه به خصوص برای بسته بندی غذا جزو آخرین گزینه ها می باشد.

 

معنی علائم روی ظروف شیشه ای

 اگر تاکنون دقت کرده باشید بر روی انواع ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی آرمی به شکل دانه ی برف حک شده است. این آرم نشان دهنده ی این است که قرار دادن این ظروف در فریزر بلامانع است و جهت نگهداری محتوای درون آن ها در فریزر مناسب هستند.

از دیگر علامت های ثبت شده بر روی برخی ظروف شیشه ای و پلاستیکی می توان به علامت فودگرید که به شکل یک چنگال و جام می باشد اشاره کرد که نشان دهنده ی این موضوع می باشند که این ظروف برای سرو و نگهداری نوشیدنی ها و مواد غذایی کاربرد داشته و ساخته شده اند و هیچ گونه مواد مضری را به محتوای خود منتقل نمی کنند. در پروسه ی تولید این ظروف داشتن مجوز و پروانه ی بهداشت اجباری می باشد.

 

معنی علائم روی ظروف شیشه ای

 

استانداردهای ظروف پلاستیکی

  • هنگام خرید مواد غذایی همراه با بسته بندی توجه به شرایط نگهداری درج شده بر روی محصول بسیار مهم است زیرا با رعایت شرایط ثبت شده بر روی کالا سبب ماندگاری بیشتر و حفظ کیفیت محصول می شویم.
  • مواد غذایی بسته بندی شده، باید در مکان  خنک، خشک و به دور از تابش مستقیم نگه داری شوند.
  • بطری های آب معدنی و هر گونه بطری شفاف نظیر آن ها را نباید درون فریزر قرار داد و باید از یخ زدگی آب در این ظروف جلوگیری شود.
  • فروش آب لیمو ترش در ظروف پت رنگی ممنوع است.
  • فرآورده های لبنی که درون ظروف پلاستیکی قرار دارند باید در یخچال و به دور از تابش مستقیم نور نگهداری شوند.
  • رعایت شرایط حمل و نقل محصولات لبنی نظیر دوغ که در یخچال نگهداری می شوند بر عهده توزیع کننده می باشد و فروشنده نیز باید تا زمان فروش و انقضا، محصول را در یخچال نگه داری کند.

 

ظروف قابل استفاده در سولاردام و مایکروویو

احتمالا علامت مخصوص این دستگاه ها را روی ظروف مشاهده کرده باشید، از قرار دادن ظرف هایی که فاقد این علامت هستند، در مایکروویو  پرهیز کنید. این علامت به شکل بر چسبی حاوی عبارت Microwave safe روی ظرف مدنظر درج شده است و به معنی ایمنی آن در مقابل حرارت و عدم تولید ترکیبات سرطان زا می باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که به هیچ وجه ظرف هایی که قسمت های فلزی دارند را برای این امر استفاده نکنید.

 اما امروزه دستگاهی به نام سولاردام تولید می شود که ترکیبی از ماکروفر و فر می باشد و می توان آن را از وسایل اساسی و کاربردی در آشپزخانه به حساب آورد. در واقع این وسیله نسبت به ماکروویو و فر برتری دارد زیرا محدودیت های آن ها را ندارد و قابلیت های تنظیم این دستگاه موجب شده که ظروفی که در این دستگاه قرار می گیرند دارای تنوع بیشتری می باشد.

انواع ظروفی که می توان آن ها را درون سولاردام قرار داد عبارتند از:

  1. ظروف چینی: در این دستگاه می توان از ظروف چینی معمولی استفاده کرد اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این ظروف باید فاقد طرح های نقره ای یا طلایی و قطعات فلزی باشند، زیرا در این حالت ظرف ممکن است دچار آتش سوزی شود که البته این مورد زمانی پیش می آید که تنظیمات این دستگاه را روی اشعه یا ماکروفر قرار دهید در غیر این صورت می توانید از انواع طرح دار چینی نیز استفاده کنید.
  2. ظروف بلور: استفاده از این ظروف به علت ظرافتی که دارند نیازمند حساسیت بیشتری می باشد. اگر تنظیمات بر روی اشعه باشد و ظرف بلوری دارای فلز باشد امکان ترکیدن ظرف وجود دارد. اگر انواعی از پروتئین و مواد قندی در ترکیب این نوع ظرف موجود باشد در ابتدا از نشکن بودن آن اطمینان حاصل کنید زیرا این مواد قدرت جذب بالایی در مقابل امواج نوری دارند.
  3. ظروف سفالی: مانعی برای استفاده از این ظروف در سولاردام وجود ندارد اما سعی کنید از ظروف سفالی برای طبخ استفاده نکید صرفا جهت گرم کردن آن ها را به کار ببرید زیرا مدت زمان گرم شدن این ظروف به نسبت دیرتر می باشد.
  4. کاغذ و مقوا: از برخی حوله ها و دستمال ها جهت طبخ غذا استفاده می شود. شما می توانید برای گرم کردن نان از حوله های کاغذی در این دستگاه استفاده کنید.
  5. ظروف پلاستیکی: هنگام قرار دادن این ظروف در سولاردام به مدت زمان تنظیمی دقت کنید زیرا این ظروف ممکن است به دلیل نرمی ذوب شوند. کاربری آن ها جهت گرم کردن غذا در مدت زمان کوتاه مشکلی ندارد، اما اگر برای گرم کردن یا طبخ در طولانی مدت از این ظروف استفاده می کنید حتما دقت کنید که پلاستیک های مخصوص این کار را که در بازار موجود هستند، تهیه کنید.
  6. ظروف چوبی: از ظروف چوبی هنگامی استفاده کنید که زمانی بیشتر از پنج دقیقه برای انجام کار نیاز نباشد زیرا به علت ساختار این ظروف، در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد دچار آسیب می شوند.

نظرات شما

هنوز کامنتی ثبت نشده است.

نیاز به نایلون دارید؟
یا میخواهید استعلام قیمت بگیرید؟

جهت درخواست استعلام قیمت از هرگونه از نایلون های تولید شده توسط آرمان نوین پلاستیک پارت، با ما تماس بگیرید.

درخواست استعلام قیمت