روش تولید نخ دندان

نخ دندان، رشته ی نازکی می باشد که برای برداشتن بقایای مواد غذایی که مابین دندان ها ولثه ها می ماند، استفاده می شود.
نخ دندان ها معمولاً به شکل نخ یا نوارهایی هستند که در طعم های مختلفی چون دارچین، نعنا و ساده تولید می شوند.

نخ دندان های نواری برای اشخاصی کاربرد دارد که فاصله بین دندان هایشان نسبتاً زیاد است، این نخ ها در کودکان مصرف بیشتری دارد چرا که دندان هایشان نسبت به هم فاصله ی زیادی دارد، باید در نظر داشت که با کم شدن فاصله بین دندانها استفاده از نخ دندان های نازک تر پیشنهاد می گردد. 

در برخی اوقات از ترکیبات چرب کننده جهت حرکت بهتر در دندان استفاده می شود. استفاده از نخ دندان هایی که در ترکیب آن ها از مواد چرب کننده استفاده شده است برای دندان هایی که کج و نامنظم هستند توصیه می گردد، چرا که باعث حرکت راحت نخ در بین دندان ها میگردد.

 

در این مقاله  قصد داریم موارد زیر را شرح دهیم:

  • مواد خام مورد نیاز برای تولید نخ دندان
  • روش تولید نخ دندان 
  • روش صحیح نخ دندان کشیدن
  • نخ دندان و میزان اهمیت نخ دندان کشیدن
  • شرکت های تولید کننده نخ دندان

 

 نخ دندان از چه پلیمری استفاده شده؟

نخ دندان ها معمولاً از ترکیبات مصنوعی و پلیمری مانند الیاف نایلون یا تفلون که دو نوع از الیاف نساجی هستند، ساخته می شوند. تفلون نام تجاری پلی تترا فلوئورو اتیلن  (polytetrafluoroethlene) یا (PTFE) می باشد و نایلون از خانواده ی پلی آمید هاست و به عنوان ماده تشکیل دهنده‌ی  فیبر از پلی آمید مصنوعی ساخته شده است. مواد خام دیگری  که در تولید نخ دندان استفاده می شوند شامل واکس ها (چرب کننده ها)، موم و طعم دهنده ها هستند.

 

333-min.jpg

 

روش تولید نخ دندان (مراحل ساخت نخ دندان)

  1. رشته کردن نایلون و پیچش آن
  2. تولید نخ به وسیله ی تفلون
  3. پوشش دهی نخ ها
  4.  قرقره زدن و مونتاژ
  5. بسته بندی نخ دندان
  6. تزیین

 

نخ دندان چگونه تولید می شود؟

 رشته کردن نایلون و پیچش آن

در فرآیند تولید نخ دندان به وسیله ی نایلون ، نخست نمک نایلون پلیمریزه شده را به شکل رشته در می آورند و سپس آن را به قطعات کوچک برش می دهند. مجدداً این مخلوط را از طریق Spinnerets پمپ می کنند تا مواد به شکل رشته دربیاید . پیچ خوردن نایلون بخش بسیار مهمی از این جریان است و قطر آن باید بین 2.5 تا 3.5 اینچ باشد. پیچش این رشته ها برای افزایش قدرت نخ و کاهش فرسایش و پارگی آن اهمیت دارد.

 

تولید نخ دندان به وسیله ی تفلون

برای تولید نخ دندان به وسیله ی تفلون، نیاز به یک ماده‌ی پلیمری به نام پلی تترافورو اتیلن می باشد. در این فرآیند این ماده را به شکل خمیری در می آورند و بعد خمیر به دست آمده  به شکل رشته های نازک و بلند در جهت طول کشیده و سپس پلیمر در چند جهت منبسط می شود. 
پس از تولید PTFE آن را برش می دهند این کار باعث می شود تا استحکام کششی آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. برخلاف نخ دندان های نایلونی که به صورت چند رشته ای هستند، نخ های PTFE ( تفلونی ) به صورت یکپارچه و یکنواخت هستند و تک فیلامنت هستند و به راحتی از هم گسسته و پاره نخواهند شد و البته باید در نظر داشت که فرآیند تاب دادن در نخ های تفلونی انجام نمی شود و نیازی نیست.

پوشش دهی نخ ها

در روند تولید نخ دندان، فرآیند پوشش دهی به تولید کنندگان نخ دندان این امکان را می دهد تا محصولات خود را از محصولات دیگر شرکت های تولید کننده متمایز کنند این به معنی است که هر شرکت تولید کننده مواد افزودنی مختص به خود را دارد.فرآیند پوشش دهی فلامنت ها در حمام امولسیون انجام می پذیرد  یعنی جایی که نخ ها به وسیله ی موادی طعم دار شده و یا پوشش های دیگری ( چربی )همانند به خود می گیرد.

 قرقره زدن و مونتاژ

پیچیدن نخ دندان ها به دو روش انجام می شود. نوع استوانه ای و یا رول. پس از اینکه نخ ها به دور قرقره پیچیده شدن هسته‌ی قرقره را برش می زنند سپس قرقره را به طور دستی داخل جعبه نگهدارنده ی نخ قرار می گیرد. تا پوشش نخ­ دندان روی آن قرار گیرد. 
. این بسته ها آماده ی برچسب زدن می باشد. اشکال و تصاویر مورد نیاز بر روی این بسته اعمال شده و در نهایت بسته ها آماده ی فروش می باشند.

بسته بندی نخ دندان

پوشش بسته بندی استاندارد برای نخ دندان ها از جنس پلی پروپیلن بوده و به شکل یک قوطی درب دار می باشد که درب آن  به صورت متحرک و چسبیده به قوطی است که در ابعاد و طرح های مختلف تولید می شود، همچنین یک روزنه جهت خروج نخ و یک زائده جهت نگهداری قرقره نخ بر روی پوشش پلی پروپیلن تعبیه شده است. 
اخیراً، تولیدکنندگان نخ دندان برای بسته بندی نخ دندان ترجیح می دهند که از جعبه های یک تکه ای استفاده کنند که حاوی یک پنجره برای اندازه گیری میزان نخ برای مصرف کننده می باشد  

تزیین

معمولا سه روش برای تزیین پوشش ها به کار می رود. چاپ پد ، برچسب گذاری و انتقال حرارتی . چاپ پد از بارزترین نوع لیبل گذاری می باشد ولی برچسب گذاری اکثرا برای نخ دندان هایی که صادر می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. روش انتقال حرارتی تصویری ایجاد می شود که در این روش کیفیت تصاویر حفظ شده و نسبت به نصب به روش های دیگر طیف رنگی بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد . 
 

 

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن 

زمانی که شما از نخ دندان  استفاده می کنید دست شما وارد دهانتان می شود، از این رو باید قبل از استفاده کردن از نخ دندان دست خود را بشویید تا باکتری وارد دهانتان نشود، بعد از شستن دست هایتان حدودا به اندازه ی یک وجب از نخ دندان را جدا کرده و  نخ را دو دور به دور انگشت اشاره یا انگشت وسط بپیچانید و انتهای نخ را به دور انگشت اشاره و یا انگشت وسطی دست دیگرتان بپیچانید سپس هر دو انگشت شصت را (مشابه تصویر) به انگشت اشاره می چسبانیم تا تسلط کافی داشته باشیم سپس نخ دندان را به صورت کشویی یا زیگزاگی بین دندان های خود حرکت دهید

و اما نکته ی مهمی که در کشیدن نخ دندان حتما باید رعایت شود این است که با نخ دندان به لثه فشار نیاورید چرا که باعث می شود به مرور زمان  لثه ی شما تحلیل رفته و طول دندانتان به مرور زمان بیشتر به نظر می رسد 

 

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

 

انواع نخ دندان

  • نخ دندان بدون موم یا Unwaxed floss 
  • مدل مومی یا Waxed floss 
  • نخ دندان  Dental
  • نخ دندان پلی تترافلورو اتیلن PTFE 
  •  نخ دندان سوپر فلاس Super flosses

 

شرکت های تولید نخ دندان

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده نخ دندان  عبارتند از:

کشورهای تولید کننده نخ دندان :

چین
تایوان
آمریکا

کشورهای مصرف کننده نخ دندان:

آمریکا
کانادا

 

اهمیت استفاده از نخ دندان

نخ دندان برای از بین بردن باکتری ها و پلاک هایی که روی دندان و لثه باقی می مانند، مورد استفاده قرار می گیرد . از آن جایی که سلامت دهان از جمله مواردی است که همه  ی ما به خوبی از آن آگاه هستیم، استفاده از نخ دندان و مسواک امری مهم است. در صورت استفاده از نخ دندان و پاک نشدن این جرم ها امکان پوسیدگی دندان ها و التهاب لثه وجود دارد که عموماً با قرمزی، تورم و خونریزی همراه خواهد بود.

برای اجتناب از بروز این مشکلات توصیه می‌شود که  کودکان بالای 9 سال و بزرگسالان، روزانه حداقل  یک بار از نخ دندان استفاده کنند. نخ دندان زدن باید به صورت روزانه انجام شود و تبدیل به یک عادت شود.

استفاده از نخ دندان سبب توقف فعالیت باکتری هایی می شود که باعث ایجاد بیماری های لثه و دندان میگردد 
توجه داشته باشید که شما نمی توانید برای نخ دندان جایگزینی انتخاب کنید مسواک و نخ دندان مکمل هم هستند .

نظرات شما

هنوز کامنتی ثبت نشده است.

نیاز به نایلون دارید؟
یا میخواهید استعلام قیمت بگیرید؟

جهت درخواست استعلام قیمت از هرگونه از نایلون های تولید شده توسط آرمان نوین پلاستیک پارت، با ما تماس بگیرید.

درخواست استعلام قیمت